26 Eylül 2013 Perşembe

FRANZ KAFKA DÖNÜŞÜM




  • Kafka bana ve birçok insana göre bir efsanedir sanırım.En çok bilinen kitaplarından biri olan Dönüşüm 'ü iki yıl önce sevgili arkadaşım Fatih'in vesilesi ile okumuştum , bu yaz tekrar okumak istedim.Belirli zaman aralıklarıyla tekrar tekrar okuyacağım bir kitap.Açıksözlülükle belirtmek isterim ki Kafka'nın yazdıklarıyla ilgili fikir beyan etmek haddini kendimde göremiyorum. Okurken yıllar önce bir tanıdığımdan edindiğim alışkanlığı yine tekrarladım kitabın kapağını yorumlamak , kitabın       kapak resimi gördüğünüz üzere Kafka'nın resmi. Acaba nasıl olmalı diye düşünmekten  kendimi alamadım.Meşhur giriş cümlesi geldi aklıma "Gregor Samsa bir sabah bunaltıcı düşlerden uyandığında, kendini dev bir böceğe dönüşmüş olarak buldu." Bu meşhur cümleye rağmen kapak resminin böcek olarak resmedilmesi biraz itici geldi ve ilk basıldığındaki resmini de merak ettim açıkçası, daha sonra  kitabın sonunda yer alan "Dönüşüm ile ilgili başkaca yazışmalar, günce notları ve konuşmalar" kısmında Kafka'nın Kurt Wolff Yayınevi'ne yazdığı mektub ilgi çekici geldi bana " Son mektubunuzda bana, Ottomar Starke' nin Dönüşüm için bir kapak resmi hazırlayacağını yazmışsınız.Bunu okuyunca küçük, ama sanatçıyı Napoleon' dan ( Carl Sternheim'ın öyküsü) tanıdığım kadarıyla , herhalde çok gereksiz bir korku uyandı içimde.Yani Starrke gerçekten bir kitap resimleyicisi olduğundan, doğrudan böceğin resmini yapmaya kalkışabilir gibi geldi bana.Sakın yapmasın böyle bir şey lütfen! Niyetim, böylece onun yetki alanını sınırlamak değil,öyküyü doğal olarak iyi bildiğim için,kendisinden yalnızca bir ricada bulunuyorum.Böceğin resmi yapılamaz.Dahası , uzaktan bile gösterilmez "  Çok ilginç değil mi?
          Kafka'yla ilgili ayrıca şunu da belirtmek isterim, onunla özdeşleşen Prag'ı görmek.Umarım bir                gün giderim ve burada hem Prag'ı anlatabilirim hem de sokakları da yürümüş , kafelerinde kahve yudumlamış  Kafka'yı biraz daha tanımış olurum.....

2 yorum: